Γεωργοί και κτηνοτρόφοι ζητούν μέτρα για τη μείωση του κόστους παραγωγής, αναπλήρωση απωλειών και ουσιαστικές παρεμβάσεις για την ευλογιά των προβάτων.
Στο Σύνταγμα χτυπά σήμερα η καρδιά της παραγωγικής Ελλάδας, καθώς γεωργοί και κτηνοτρόφοι από κάθε γωνιά της Ελλάδας, κλιμακώνοντας τις κινητοποιήσεις τους με αιχμή τα αδιέξοδα που δημιουργούν το δυσβάσταχτο κόστος παραγωγής, οι χαμηλές τιμές διάθεσης των προϊόντων και η απουσία ουσιαστικών παρεμβάσεων για την ευλογιά των προβάτων.
Το συλλαλητήριο, με δεκάδες τρακτέρ να αναμένεται να σταθμεύσουν μπροστά στη Βουλή, ενώ στο κέντρο της Αθήνας εφαρμόζονται έκτακτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που προσαρμόζονται ανάλογα με τις συνθήκες.
Από νωρίς, εργατικά κέντρα και συνδικάτα βρέθηκαν στο κέντρο της πόλης, δηλώνοντας ότι θα περιμένουν τους αγρότες για να εκφράσουν τη συμπαράστασή τους. Με σύνθημα «εργατιά, αγροτιά, μια φωνή και μια γροθιά», ομοσπονδίες και σωματεία της Αττικής υποδέχθηκαν τους παραγωγούς που κατέφθασαν σταδιακά στην πλατεία Συντάγματος, ενώ δυναμικό «παρών» δηλώνουν αγρότες από τον Έβρο και τη Φλώρινα έως την Κρήτη. Στο πλευρό τους βρίσκονται επίσης κτηνοτρόφοι, μελισσοκόμοι και αλιείς, οι οποίοι έφτασαν «με ό,τι μέσο διαθέτουν», από στεριά και θάλασσα, επιμένοντας ότι τα αιτήματά τους παραμένουν αναπάντητα.
Στο επίκεντρο των διεκδικήσεων βρίσκεται το κόστος παραγωγής, το οποίο οι αγρότες χαρακτηρίζουν υπέρογκο, σημειώνοντας ότι οι ενεργειακές επιβαρύνσεις και οι αυξημένες τιμές στις εισροές συμπιέζουν ασφυκτικά τα περιθώρια βιωσιμότητας των εκμεταλλεύσεων. Παράλληλα, επισημαίνουν ότι οι τιμές πώλησης πολλών προϊόντων παραμένουν χαμηλές, με αποτέλεσμα η απόσταση ανάμεσα στο κόστος και στο εισόδημα να διευρύνεται, οδηγώντας σε απώλειες που ζητούν να αναπληρωθούν. «Ο αγώνας συνεχίζεται, γιατί τα προβλήματα δεν μειώνονται, αντίθετα σε πολλές περιπτώσεις οξύνονται», είναι το μήνυμα που μεταφέρουν εκπρόσωποι του πρωτογενούς τομέα.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ζήτημα της ευλογιάς των προβάτων, που έχει «ξεκληρίσει» κοπάδια σε όλη τη χώρα. Για προληπτικούς λόγους και σε συνεννόηση με τους αγρότες, η Αστυνομία εγκατέστησε δύο σταθμούς απολύμανσης στα διόδια Αφιδνών και Ελευσίνας, στο πλαίσιο των μέτρων βιοασφάλειας για τις μετακινήσεις. Οι παραγωγοί, ωστόσο, ζητούν «ουσιαστικές παρεμβάσεις» και αποτελεσματική διαχείριση της ζωονόσου, υπογραμμίζοντας ότι οι απώλειες στο ζωικό κεφάλαιο μεταφράζονται άμεσα σε απώλεια εισοδήματος και σε αλυσίδα επιπτώσεων στην αγορά.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό των εκπροσώπων του πρωτογενούς τομέα, στόχος είναι να διανυκτερεύσουν στο Σύνταγμα και να αποχωρήσουν συντεταγμένα το Σάββατο. Την ίδια ώρα, η ΕΘΕΑΣ δηλώνει ότι βρίσκεται σταθερά στο πλευρό των αγροτών και των κτηνοτρόφων, υπενθυμίζοντας πως συμπληρώνονται τρεις μήνες από τις 11 Νοεμβρίου 2025, όταν οργανώθηκε στην Αθήνα η πρώτη κινητοποίηση για την ανάδειξη των προβλημάτων του κλάδου. Όπως επισημαίνεται, το αυξημένο κόστος, οι ζωονόσοι και ειδικά η ευλογιά, καθώς και όσα ήρθαν στη δημοσιότητα γύρω από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, συνθέτουν ένα «ασφυκτικό πλαίσιο αβεβαιότητας» που απειλεί τη βιωσιμότητα της αγροτικής παραγωγής.
Οι παραγωγοί επιδιώκουν να καταστήσουν σαφές ότι τα αιτήματα για μείωση του κόστους παραγωγής, αναπλήρωση εισοδήματος και αποτελεσματική αντιμετώπιση των ζωονόσων αποτελούν όρους επιβίωσης, τόσο για τον πρωτογενή τομέα όσο και για την ίδια τη δυνατότητα συνέχισης της παραγωγής στη χώρα.