Ο Μαργαρίτης Σχοινάς ανακοίνωσε την ακύρωση των δύο δράσεων λόγω εκτεταμένων παρατυπιών – Οι πόροι θα κατευθυνθούν σε νέες προτεραιότητες του αγροτικού τομέα.

 

Την ακύρωση των προγραμμάτων βιολογικής μελισσοκομίας και βιολογικής κτηνοτροφίας ανακοίνωσε σήμερα, Τετάρτη 13 Μαΐου, ο Μαργαρίτης Σχοινάς, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου. Η απόφαση σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στη στρατηγική του Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τις βιολογικές ενισχύσεις, καθώς οι διαθέσιμοι πόροι δεν θα χαθούν αλλά θα ανακατανεμηθούν σε άλλες προτεραιότητες του πρωτογενούς τομέα.

Όπως εξήγησε ο υπουργός, η απόφαση ελήφθη μετά από εκτεταμένους προενταξιακούς ελέγχους που αποκάλυψαν ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά παραβατικότητας. Στη βιολογική μελισσοκομία διενεργήθηκαν 380 έλεγχοι, από τους οποίους το 27% παρουσίασε ευρήματα μη συμμόρφωσης, ενώ το 16% των υποψηφίων αποχώρησε οικειοθελώς. Συνολικά, το 43% των περιπτώσεων συνδέθηκε με προβλήματα ή αποχωρήσεις.

Ακόμη πιο ανησυχητική ήταν η εικόνα στη βιολογική κτηνοτροφία. Σε 357 ελέγχους, το 44% εμφάνισε παρατυπίες και το 25% των αιτούντων αποσύρθηκε από τη διαδικασία, με το συνολικό ποσοστό προβληματικών περιπτώσεων να αγγίζει το 69%. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε το υπουργείο, περισσότεροι από ένας στους δύο ελεγχόμενους είτε βρέθηκαν με ευρήματα είτε αποχώρησαν πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Η εικόνα αυτή έρχεται σε μια περίοδο εκρηκτικής ανάπτυξης του κλάδου. Οι βιολογικοί παραγωγοί στην Ελλάδα αυξήθηκαν από 34.000 το 2020 σε περίπου 119.000 το 2024, σημειώνοντας άνοδο 250%. Παράλληλα, οι αιτήσεις για ενίσχυση στη βιολογική μελισσοκομία έφτασαν τα 166 εκατ. ευρώ, έναντι διαθέσιμου προϋπολογισμού μόλις 19 εκατ. ευρώ, γεγονός που αποτυπώνει τη μεγάλη πίεση στο σύστημα.

Ο κ. Σχοινάς τόνισε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να αποκαταστήσει την αξιοπιστία του συστήματος βιολογικής παραγωγής, προστατεύοντας τόσο τους έντιμους παραγωγούς όσο και τους καταναλωτές. Ήδη έχουν επιβληθεί πρόστιμα σε φορείς πιστοποίησης, έχουν «παγώσει» πληρωμές και εγκρίσεις, ενώ προωθείται νέο θεσμικό πλαίσιο με αυστηρότερους ελέγχους, ψηφιακά εργαλεία και εκπαίδευση των εμπλεκόμενων φορέων.

Η ακύρωση των δύο προγραμμάτων θεωρείται από το υπουργείο κομβική παρέμβαση για την εξυγίανση του συστήματος, με το ΥπΑΑΤ να διαβεβαιώνει ότι οι διαθέσιμοι πόροι θα αξιοποιηθούν για δράσεις που θα στηρίξουν ουσιαστικά τη βιώσιμη ανάπτυξη της ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας.

Δείτε την παρουσίαση του ΥπΑΑΤ εδώ και το βίντεο της συνέντευξη εδώ.